Countryland  

Under fem veckor sommaren 1975 reste filmaren och journalisten Jonas Sima tillsammans med ett filmteam och countryexpertern och filmvetaren Jan Aghed i den amerikanska Södern för att utforska countrymusikindustrin och countrykulturens musikaliska och idemässiga bakgrund.  

De spelade in tre unika musikdokumentärer om countrymusik, countryindustrin och countrykulturen. Filmerna ger tillsammans en utomordentligt intressant bild av musikformens myter, rötter och figuranter.

 

DVD-film med box och cover 230 kr
Med bonusfilm.

Inklusive expeditionsavgift. 

  Köpa film, klicka här? 

  

1. MYTERNAS MARKNAD

Första filmen handlar om den stora årliga Fan Fair i Nashville, Tennessee, och om de nationella kultplatserna Ryman´s Auditorium, Grand Ole Opry och Country Music Hall of Fame.

 

2. MUSIC CITY, USA

Andra filmen berättar om musikindustrin på berömda Music Row i Nashville, countrymusikens Hollywood, där nästan alla studiorna finns.

 

3. HEMVÄVT PÅ AMERIKANSKA

Tredje filmen skildrar countrymusikens rötter, bluegrass, mountain music spelmansstämmor med fiddlare och hillbillies och den vita folkmusikens pionjärer.

 

  
I Countrylandet
 

 
Countrymusiken har aldrig gått att undgå. Intresset för musikformen har följ vågorna i musikindustrins konjunkturer – för närvarande är det uppgång igen – men den har alltid haft sin stora och trofasta publik. I USA såväl som i Sverige.
Från början en amerikansk folkmusik utövad av fattiga vita sydstatsbor, har den på dryga 50 år utvecklats till en jätteindustri med internationella förgreningar och imitationer, en industri som numera behärskar kanske 40 procent av den amerikanska skivmarknaden. Hur snabbt frammarschen skett kan tydligt avläsas i antalet radiostationer i USA som enbart spelar countrymusik. 1961 var de 80 stycken. 1975 var de uppe i omkring 1.200. I dag är det ingen som säkert vet hur många countrystationerna är.

Om denna typiskt amerikanska musik, dess artister, spelmän, värderingar, traditioner, sociala miljöer och centrala roll i sydstatskulturen handlar dessa tre musikdokumentärer.

Den första filmen, kallad Myternas Marknad, skildrar bland annat sommarens stora countrymusikmässa i Nashville, den s k Fan Fair, en tredagarshistoria som varje år samlar inemot 15 000 countryfrälsta från hela Nordamerika.
Till Fan Fair kommer man, ofta alltså långväga ifrån, föra att se och lyssna och i särskilt lyckliga fall få prata med och hälsa på sina idoler och skivfavoriter, som i sin tur generöst bjuder på sig själva och därmed understryker ett av countrymusikens mera utmärkande och lukrativa drag: den intima personliga kontakten mellan utövare och publik, även när utövarna är superstjärnor.

Vidare passar man på att uppsöka musikens berömda kultplatser såsom Grand Ole Opry, countrymusikens motsvarighet till operakonstens Metropolitan, nöjesfältet Opryland eller museet Country Music Hall of Fame där andäktiga köer betraktar Patsy Clines cigarrettändare och Roy Rogers´ cowboystövlar.

Till stjärnorna som intervjuas i den första filmen hör Buck Owens, Loretta Lynn, Bill Anderson, Charlie McCoy, Roy Acuff och Bill Monroe.

Den andra filmen i serien bär titeln Music City USA och handlar om Nashville, som är för countrymusiken vad Hollywood är för filmen.
Hit kommer Söderns bondpojkar och gruvarbetardöttrar sedan ett tjugotal år tillbaka för att bli miljonärer. Förbluffande ofta blir de det också, om de kan sjunga, spela eller skriva sånger på ett sätt som tilltalar countrymusikens publik. Av det skälet är Nashville också en av de få platser där förtröstan på den klassiska amerikanska framgångsdrömmen fortfarande är levande och stark.

Filmen beskriver musikindustrin på Music Row, kanske fortfarande en av världens vitalaste musikkvarter, med bruttointäkter på miljoner dollar om året och ansvarig för drygt 90 procent av all inspelad countrymusik i USA.

Musikens värderingar och attityder tas också upp, liksom orsakerna till countryns enorma popularitet hos främst den vita medelklassen, den s k tysta majoritetens Amerika.
I filmen medverkar bl a Donna Fargo, Buck Owens, Harlan Howard, den mäktige musikförläggaren Wesley Rose, Joe Stampley, Skeeter Davis, musikforskaren Bill Malone och O.B.McClinton, en av countrymusikens mycket få svarta artister.

Den tredje filmen, Hemvävt på amerikanska, ägnas åt musikformens rötter, bl a i form av ett besök vid en av countrymusikens rikaste källor, den legendariska Carter Familys hemtrakter kring Poor Valley i Virginia, nära staden Bristol, där A.P., Sara och Maybelle Carter med sin första skivinspelning år 1927 satte den kommersiella lavinen i rullning.

I A.P. Carters gamla lanthandel får vi vara med om en av de musikträffar som hans dotter Janette Carter regelbundet anordnar för att hålla den gamla genuina musikkulturen vid liv.

Pionjären Sid Harkreader och bröderna Sam och Kirk McGee kommer att tals och får sjunga i filmen, som också illustrerar det faktum att countrymusiken, i motsats till vad belackarna gör gällande, långtifrån bara är ett forum för konservativa eller reaktionära värderingar. Den innehåller också ett framträdande inslag av radikal social och politisk protest, med an- knytning inte minst till kolindustrin i Appalacherbergen. 

Filmerna (50-60 min vardera) är producerade och regisserade av Jonas Sima, 1975, och är en samproduktion mellan SVT och Nordvisionen.Foto: Börje Gustavsson. Ljud: Per Ekberg. Scripta: Inger Edvardsson. Reporter och intervjuare: Jan Aghed. Klippning: Malou Hallström. Mixning: Bengt Törnkrantz.

Två senare, 1977, gjorde Jonas Sima och Jan Aghed en ny film- och reportageresa till de amerikanska sydstaterna för att skildra den häpnadsväckande ekonomiska och industriella utvecklingen och tillväxten i denna tidigare underutvecklade region.
Filmserien har rubriken Den nya Södern och inbegriper tre filmer: Atlanta, Georgia, Välkommen till Nord-Carolina och Dixielandet.

Skriv ut